نقش مهم زنان خراسان‌جنوبی در تحقق اقتصاد مقاومتی؛

صنایع دستی که در بانکوک مشتری دارد/ اثرات مثبت توجه بسیج به مشاغل زودبازده و ارتقا توانمندی زنان

بسیج با توجه به مشاغل زودبازده و نقش زنان در اقتصاد مقاومتی، اشتغال خرد خانگی به ویژه برای بانوان را مورد حمایت قرار داده تا قدمی در تحقق اقتصاد مقاومتی و کمک به اقتصاد خانواده بردارد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بسیج سازندگی خراسان جنوبی زنان تقریبا نیمی از مجموع جمعیت جهان را به خود اختصاص می‌دهند، این در حالی است که توسعه یک کشور و خصوصا توسعه اقتصادی آن با نقش زنان در ارتباط است و در تحول تمام جوامع انسانی یک عامل بنیادی محسوب می‌شوند.

یکی از زمینه‌هایی که این روزها بانوان ایرانی توانسته‌اند تا حدودی در آن خوش بدرخشند کارآفرینی در رشته‌های هنری است. فعالیت و اشتغال در رشته‌های هنری علاوه بر آنکه می‌تواند در منزل انجام شود تا در کنار انجام امور منزل سبب کسب درآمد شود، همچنین می‌تواند در جامعه نیز با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، نمایشگاه‌ها و... خودنمایی کند.

طبق نظر پژوهشگران سه مزیت شغلی بر کسب و کارهای خانگی مترتب است، اول حفظ اصول انسانی در محل کار، مشاغل خانگی به راحتی می‌توانند سطوح بالاتری از حس انسان دوستی را نسبت به شرکت‌های معمولی از خود نشان دهند. دوم توجه به عملکرد بلندمدت، یک کسب و کار خانگی راحت‌تر از مدیرانی که باید به طور سالیانه حساب پس دهند، می‌توانند به کارهای بلندمدت بیندیشد. سوم تاکید بر کیفیت، کسب و کارهای خانگی مدت‌هاست که مزیت ارائه کیفیت و بهادادن به مشتری را حفظ کرده‌اند.

علاوه بر موارد بالا از مزایای زیر به عنوان مهم‌ترین دلایل رویکرد مردم به مشاغل خانگی یاد می‌شود؛ پایین بودن هزینه راه اندازی کسب و کار در منزل، پایین بودن میزان ریسک سرمایه گذاری، حذف هزینه‌های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه، حذف هزینه ایاب و ذهاب، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده، امکان کارکردن به صورت پاره وقت، تناسب با ویژگی‌های جسمی افراد معلول و کم توان، آزادی و استقلال عمل بیشتر، احتیاج به آموزش‌های ساده و کوتاه مدت، ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان، انعطاف پذیری کار و توسعه فرهنگ کار در خانواده.

دیدگاه امام خمینی (ره) نیز در خصوص نقش زنان در اقتصاد به این مضمون است که “اهمیت و ضرورت تحقیق در مورد نقش تاریخی زن در اقتصاد بسیار است؛ چراکه زنان نیمی از جمعیت جامعه را تشکیل داده، می‌توانند نقش مؤثر و سازنده‌ای در اقتصاد کشور داشته باشند. به جرأت می‌توان گفت که بدون مشارکت زنان در اقتصاد، توسعه و سازندگی ممکن نیست به ویژه این‌که زنان زودتر از مردان پا به عرصه فعالیت‌های اقتصادی گذارده، در جوامع اولیه نیز نقش بارزتری نسبت به مردان در اقتصاد داشته‌اند”.

در این راستا با تعدادی از زنان کارآفرین و موفق خراسان‌جنوبی گفت‌وگو کردیم.

راه‌اندازی کارگاه خیاطی با همکاری بسیج سازندگی و قرارگاه محمد رسول‌الله(ص)

فاطمه عبدالهی فعال عرصه اقتصاد مقاومتی که در زمینه خیاطی فعالیت دارد اظهار کرد: حدود 20 سال می‌شود در خانه خیاطی می‌کنم و در حال حاضر مسئول کارگاه خیاطی در روستای حاجی‌آباد بیرجند هستم.

وی افزود: این کارگاه خیاطی با همکاری بسیج سازندگی استان و قرارگاه محمد رسول‌الله(ص) راه‌اندازی شده است.

این فعال عرصه اقتصاد مقاومتی بیان کرد: در این کارگاه پنج عدد چرخ خیاطی صنعتی مجهز، دو عدد چرخ سردوز و یک اتوی مخزن‌دار در اختیار ما قرار داده شده است.

عبدالهی عنوان کرد: حاجی‌آباد روستای محرومی است و بانوانی که تمایلی برای کسب درآمد داشته اما امکانات لازم را ندارند در این کارگاه خیاطی مشغول به کار شده‌اند.

این فعال عرصه اقتصاد مقاومتی به حمایت‌های بسیج سازندگی اشاره کرد و گفت: چرخ‌هایی که در این کارگاه در اختیار ما است توسط بسیج سازندگی خراسان جنوبی تهیه شده، همچنین بسیج سازندگی متقاضیان دریافت وام را برای دریافت تسهیلات معرفی می‌کند و تامین بازار فروش نیز یکی دیگر از حمایت‌های بسیج سازندگی است.

عبدالهی عنوان کرد: خیران نیز با ما همکاری داشتند و مبلغ هفت میلیون تومان اعتبار توسط خیّران به مدت سه سال در اختیار ما برای کار در این کارگاه گذاشته شده است.

وی بیان کرد: بانوان فعال در این کارگاه مشغول دوخت سرویس آشپزخانه هستند که بسایر زیاد مورد استقبال اهالی حاجی‌آباد و خریدارانی از بیرجند قرار گرفته است.

1

این فعال عرصه اقتصاد مقاومتی گفت: دوخت لباس کار برای اداره‌ها و دهیاری حاجی‌آباد نیز یکی دیگر از فعالیت‌های زنان مشغول به کار در این کارگاه است.

عبدالهی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بانوان مشغول به کار در این کارگاه در حال دوخت تن‌پوش با پارچه‌های حوله‌ای سنتی هستند که این تن‌پوش‌ها برای استان‌های خراسان رضوی و تهران ارسال می‌شود و خوشبختانه مورد استقبال بسیار خوبی قرار گرفته است.

وی با بیان این‌که این کارگاه تابستان امسال راه‌اندازی شده، افزود: خودم قبل از راه‌اندازی کارگاه در خانه مشغول به کار بودم و تعداد دیگری از بانوانی که هنر خیاطی را آموخته بودند اما امکاناتی برای انجام کار و سرمایه‌ای برای تهیه تجهیزات لازم نداشتند در حال حاضر با راه‌اندازی این کارگاه مشغول به کار شده و با همکاری بسیج سازندگی مشکل بسیاری از خیاط‌هایی که نیاز به تجهیزات داشتند برطرف شده است.

این فعال عرصه اقتصاد مقاومتی بیان کرد: زنانی که در این کارگاه مشغول به کار هستند یا زنان سرپرست خانوار هستند یا زنانی که همسران آنها از کار افتاده شده و به دلیل بیماری یا مشکلات جسمی دیگر توانایی انجام کار ندارند.

عبدالهی خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی این کارگاه و مشغول به کار شدن زنانی که از حداقل درآمد ماهیانه محروم هستند علاوه بر فراهم شدن کسب درآمد باعث ایجاد امید، انگیزه و تقویت روحیه زنان روستایی شده است.

از تحصیل در رشته بیهوشی تا خیاطی

وی اظهار کرد: حدود 20 سال می‌شود که مشغول به کار خیاطی هستم و خیاطی را به صورت تجربی با گذراندن دوره‌های فنی و حرفه ای به دلیل علاقه‌ای که به این هنر داشتم آموختم.

این فعال عرصه اقتصاد مقاومتی با بیان این‌که رشته تحصیلی‌ام بیهوشی بود، عنوان کرد: علاقه به خیاطی باعث شده به این سمت بروم و با گذراندن دوره‌های فنی و حرفه‌ای و دریافت تسهیلات کار خیاطی را در خانه آغاز کنم.

عبدالهی در مورد ایده‌آل‌هایش برای آینده گفت: تصمیم داریم با سایر مشاغلی که در روستای حاجی آباد ایجاد شده یک شرکت تعاونی راه‌اندازی کنیم، تجهیزات کارگاه و نیروهای کار را افزایش داده و برای فروش تولیدات روستای حاجی آباد در استان‌های دیگر بازاریابی کنیم.

وی خطاب به فارغ التحصیلان دانشگاهی جویای کار، بیان کرد: گاهی اوقات شرایط استخدام افراد در رشته دانشگاهی که تحصیل کردند فراهم نمی‌شود پس لازم است افراد دنبال علاقه و استعدادهایی که در سایر کارها دارند رفته و با گذراندن دوره‌های آموزشی کسب و کاری برای خود و سایر افراد ایجاد کنند. در حال حاضر صنایع دستی، کارهای کشاورزی، خیاطی، حوله بافی، پرورش قارچ، پرورش گل و گیاه و ... فعالیت‌هایی است که توسط بانوان روستایی انجام شده و مورد حمایت نهادهای حمایتی از جمله بسیج سازندگی و کمیته امداد قرار می‌گیرد.

این فعال عرصه اقتصاد مقاومتی گفت: اگر هرکسی دنبال علاقه و استعدادی که دارد برود مطمئن باشد علاوه بر موفق بودن در کار از نظر درآمد نیز رضایت خواهد داشت.

عبدالهی خاطرنشان کرد: در زمینه آموزش خیاطی بدون الگو نیز فعالیت دارم و تاکنون به علاقه‌مندان زیادی آموزش خیاطی دادم.

2

عرضه صنایع دستی خراسان‌جنوبی از سرچاه تازیان تا بانکوک

رقیه طالبی یکی دیگر از فعالان عرصه اقتصاد مقاومتی اظهار کرد: در حوزه صنایع دستی فعالیت دارم و در این خصوص با بسیج سازندگی، کمیته امداد، اداره کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی و جهاد دانشگاهی استان همکاری می‌کنم.

وی افزود: مدیرعامل شرکت تعاونی زنان روستای سرچاه تازیان و مدیر شبکه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار استان نیز هستم.

این فعال عرصه اقتصاد مقاومتی با بیان این‌که از سال گذشته شرکت تعاونی ما راه‌اندازی شده، عنوان کرد: در سال گذشته به عنوان کارآفرین برتر کشور معرفی شدم و در آذرماه سال گذشته نیز در اجلاس پکن+25 در بانکوک واقع در مقر سازمان ملل شرکت کرده و به عنوان تنها پیشران و بانوی کارآفرین کشور بودم که صنایع دستی استان خراسان جنوبی را در بانکوک عرضه کردم.

طالبی خاطرنشان کرد: قبل از راه‌اندازی شرکت تعاونی، بیشتر در زمینه صنایع دستی در روستاهای شرق استان فعالیت داشتم اما در حال حاضر علاوه بر بحث صنایع دستی در زمینه محصولات کشاورزی، تولیدات دامی و باغی نیز فعالیت داریم.

اشتغال‌زایی برای 250 نفر

وی به مسئولیت پیشران شبکه توانمندسازی زنان سرپست خانوار استان اشاره و اظهار کرد: در این خصوص 143 زن سرپرست خانوار تحت حمایت هستند و حدود 250 نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در طرح ملی مشاغل خانگی مشغول به کار شدند.

این بانوی کارآفرین در مورد حمایت‌های بسیج سازندگی، اظهار کرد: بسیج سازندگی با رایزنی‌هایی که انجام می‌دهد زمینه حضور در نمایشگاه‌ها، بازاریابی و فروش تولیدات را فراهم کرده است.

طالبی از ارائه آموزش‌های انجام شده به صورت رایگان در روستاهای استان خبر داد و گفت: در حال حاضر دوره‌های آموزش گیوه‌بافی را در دست اقدام داریم که برای این دوره مربیانی از استان کرمانشاه به استان آمده و جامعه هدفی که در این دوره‌ها شرکت می‌کنند از طرف کمیته امداد و بسیج سازندگی معرفی شده‌اند.

وی بیان کرد: مرکز فعالیت شرکت تعاونی ما در بیرجند است اما در تمام استان هستند زنانی که در زمینه‌های مختلف مشاغل خرد خانگی با ما همکاری داشته و محصولات آن‌ها در شرکت تعاونی برای فروش عرضه می‌شود.

ارزشمندبودن مشاغل خانگی

این کار آفرین برتر ملی اظهار کرد: مشاغل خانگی برای زنان در کنار کار خانه‌داری، همسر و فرزندداری که زمینه‌ای برای کسب درآمد است بسیار ارزش دارد.

طالبی افزود: در بحث آموزش نیز فعالیت داشته و به علاقه‌مندان در حوزه‌های مختلف توسط مربیان آموزش‌های لازم ارائه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بسیج سازندگی و کمیته امداد نیز به واسطه این‌که اغلب افرادی که با ما همکاری دارند عضو جامعه هدف این نهادها هستند نهایت همکاری را با ما داشته و دارند.

این فعال عرصه اقتصاد مقاومتی عنوان کرد: اردیبهشت‌ماه سال گذشته کار شرکت تعاونی را با 75 میلیون تومان آغاز کردم و در حال حاضر 200 میلیون تومان سرمایه دارم.

طالبی خطاب به افراد جویای کار که از نبود کار گلایه دارند، افزود: کار هست و افرادی که از نبود کار گلایه دارند، خودشان میل و رغبتی برای انجام کار ندارند. زنان هم‌استانی ما حتی افراد تحصیل‌کرده جویای کار می‌توانند با مشاغل خانگی با حداقل درآمد و سرمایه کار خود را آغاز و با صبر و پشتکار کار خود را توسعه داده و به حداکثر درآمد برسند.

19 سال پشتکار

وی خاطرنشان کرد: در سال 1380 کارم را از صفر و در روستای سرچاه تازیان آغاز کردم و در حال حاضر که 19 سال از آن زمان می‌گذرد شاهد موفقیت‌های زیادی هستم که همه با صبر، پشتکار و توکل به دست آمده است.

این بانوی کارآفرین که فارغ‌التحصیل رشته کشاورزی است، گفت: در همان سال 1380 شرایط کار دولتی و استخدام برای من فراهم بود اما شغل دولتی و پشت میز نشینی را دوست نداشتم و خواستم با تلاش، خودم برای خود و چند نفر دیگر اشتغال‌زایی کنم لذا تصمیمم را گرفته و عزمم را برای ایجاد شغل جزم کرده و در حال حاضر از شرایطی که دارم راضی هستم.

8

اعتقاد بسیج سازندگی بر اشتغال‌های خرد و زود بازده

مهدی هنری مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی در این خصوص در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: بسیج سازندگی بیشتر معتقد بر اشتغال‌های خرد، کوچک و زود بازده است و به همین دلیل پروژه‌های اقتصاد مقاومتی که بسیج سازندگی مجری آن می‌باشد اغلب اشتغال های خرد، زودبازده و عام المنفعه است.

وی افزود: بسیج سازندگی با هدف ترویج مشاغل خانگی برای اشتغالزایی روستائیان اقدام کرده که در این خصوص نقش زنان در این نوع از اشتغال شهری و روستایی بسیار پررنگ‌تر از برادران است.

مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی در مورد حمایت از اشتغال‌های خرد خانگی به ویژه برای زنان استان، عنوان کرد: زنان استان در کنار کار خانه، فرزندپروری و همسرداری در زمینه اشتغال و کمک به اقتصاد خانواده فعالیت دارند و اصولا این نوع از فعالیت‌ها در حوزه اقتصاد مقاومتی در مسائل مهم زندگی زنان خراسان‌جنوبی تداخلی ایجاد نمی‌کند.

هنری اظهار کرد: از طرف دیگر فعالیت‌های اشتغال‌زایی در کنار تربیت فرزندان باعث می‌شود ذهنیت کار و تلاش در فرزندان به وجود آمده و با کار، درآمدداشتن، اقتصاد مقاومتی و کمک به اقتصاد خانواده و ... آشنا شوند‌.

وی گفت: در خراسان جنوبی صندوق‌های قرض الحسنه بسیج با هدف جلب مشارکت عمومی و ترویج سنت قرض و  ایجاد شغل و کمک به مردم در زمینه سرمایه گذاری جهت ایجاد مشاغل خرد ایجاد شده که نقش بسزایی در اقتصاد خانوار روستایی دارد.

عضویت 28 هزار نفر در صندوق‌های قرض الحسنه بسیج

مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی از تشکیل ۴۵۰ صندوق قرض الحسنه بسیج در نقاط شهری و روستایی استان  خبر داد و گفت: بیش از ۲۸ هزار نفر در صندوق‌های قرض الحسنه بسیج استان عضو هستند.

هنری عنوان کرد: سرمایه صندوق‌های قرض الحسنه بسیج استان بیش از ۱۳ میلیارد تومان است.

وی از پرداخت بیش از ۴ میلیارد تومان تسهیلات از منابع داخلی صندوق‌ها به اعضا خبر داد و افزود: خیّران نیز در بحث سرمایه‌گذاری جهت کمک به اشتغال صندوق‌ها همکاری دارند.

مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: هدف از تشکیل صندوق‌های قرض الحسنه بسیج در مناطق روستایی، جلب مشارکت عمومی مردم جهت رفع مشکلات با اولویت، است.

هنری بیان کرد: تسهیل‌گرانی در استان با بسیج همکاری دارند که برای شناسایی مشکلات روستاها و راه‌اندازی صندوق‌های قرض الحسنه بسیج تلاش می‌کنند که در این خصوص ۲۵ تسهیلگر در استان فعالیت دارند.

وی به تشکیل مجمع خیّران جهادی و محرومیت‌زدایی در استان اشاره کرد و  گفت: در این مجمع کمک‌های مالی خیران در بستر صندوق هزینه می‌شود.

مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: خیرانی که عضو مجمع جهادی و محرومیت‌زدایی می‌باشند از دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مختلف هستند.

غع

تفاهم‌نامه ایجاد شغل برای 500 نفر در خراسان‌جنوبی

هنری به انعقاد تفاهم‌نامه بسیج سازندگی با کمیته امداد که نیمه دوم سال جاری در استان انجام شد اشاره و عنوان کرد: طی این تفاهم نامه ۳۰ میلیارد تومان اعتبار در ۹ سرفصل برای اشتغال بیش از ۵۰۰ نفر مددجو امداد و غیرمددجو طی سال جاری در استان در حال اجرا است.

وی با بیان این‌که بیش از ۷۰ درصد پروژه‌های اقتصاد مقاومتی اجرا شده در استان توسط بانوان انجام شده، بیان کرد: بانوان در زمینه‌های صنایع دستی، گردشگری، مشاغل خرد خانگی، خیاطی، حوله بافی، ترشیجات، شیرینی پزی، عرقیات، چرم دوزی و ... فعالیت دارند و بسیج سازندگی برای فروش محصولات تولیدی، برندسازی، شرکت در نمایشگاه‌ها و ... با فعالان عرصه اقتصاد مقاومتی همکاری دارد.

مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی به فعالیت فروشگاه "بِستو" زیر نظر بسیج سازندگی استان اشاره و تصریح کرد: در این فروشگاه محصولات تولیدی بسیجیان استان برای فروش عرضه شده و با ارتباطی که با استان‌های دیگر داریم، ارسال محصولات به سایر استان‌ها و بازاریابی برای فروش محصولات انجام می‌شود.

هنری عنوان کرد: خرید محصولات تولیدی استان در حوزه‌های مختلف در فروشگاه بستو به صورت خرید تضمینی و خرید امانی بسته به نوع محصول انجام می‌شود.

9

وی بیان کرد: طی سال جاری تاکنون برای دو هزار و ۹۱۵ نفر از محل اعتبارات صندوق‌های قرض‌الحسنه اشتغال‌زایی ایجاد شده است.

مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی گفت: با راه‌اندازی کارگاه‌های خیاطی ایجاد شده در شهرستان‌های استان و فعالیت بانوان در این کارگاه‌ها، کار دوخت پنج هزار دست لباس بسیج برای گردان‌های بیت المقدس هر شهرستان انجام شده و در حال انجام است؛ پارچه مورد نظر تهیه و در اختیار کارگاه‌های خیاطی قرار داده شده است‌.

هنری خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی شده برای سال آینده لباس پاسداران استان نیز در کارگاه‌های خیاطی ایجاد شده توسط بسیج تولید شود.

ثبت 9 شرکت تعاونی بسیج در خراسان‌جنوبی

وی از تشکیل و ثبت ۹ شرکت تعاونی توسط صندوق‌های قرض الحسنه در استان خبر داد و عنوان کرد: در برنامه داریم تا پایان سال تعداد تعاونی‌ها را به ۲۰ مورد افزایش دهیم.

مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی اظهار کرد: ۱۲ بازارچه اقتصاد مقاومتی و نمایشگاه در بستر صندوق‌های قرض الحسنه در استان ایجاد شده است.

هنری خاطرنشان کرد: بسیج سازندگی از سال ۱۳۹۱ به حوزه اشتغال ورود کرده و تاکنون شاهد اقدامات خوبی بودیم.

وی گفت: طی سال‌هایی که بسیج سازندگی در حوزه اشتغال ورود کرده حدود ۸۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت و برای بیش از ۱۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده‌ است.

مسئول بسیج سازندگی خراسان‌جنوبی عنوان کرد: ارائه آموزش‌های عمومی و تخصصی جهت ایجاد شغل از دیگر حمایت‌های بسیج سازندگی استان در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

اجرای 919 طرح اشتغال برای زنان خراسان‌جنوبی

سید رضا حسینی معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان‌جنوبی نیز اظهار کرد: در 11 ماهه سال جاری 919 طرح اشتغال برای بانوان تحت حمایت امداد در خراسان‌جنوبی اجرایی شده است.

وی افزود: اعتبار هزینه شده برای اجرای این طرح‌ها 237 میلیارد و 399 میلیون ریال بوده است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان‌جنوبی بیان کرد: از این تعداد طرح اشتغال، 489 طرح در روستاهای استان به مبلغ 106 میلیارد و 851 میلیون ریال اجرا شده است.

حسینی عنوان کرد: 430 طرح اشتغال‌زایی در شهرهای استان به مبلغ 130 میلیارد و 548 میلیون ریال اجرایی شده است.

وی اظهار کرد: 253 طرح در زمینه دامداری، 21 طرح کشاورزی، 173 طرح صنایع دستی، 306 طرح خدمات و 166 طرح صنفی و صنعتی بوده است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان‌جنوبی در مورد آموزش‌های برگزار شده برای بانوان، گفت: یک هزار و 518 آموزش به مبلغ 610 میلیون ریال برای بانوان برگزار شده است که 590 دوره آموزشی مقدماتی، 490 دوره مهارتی و 517 دوره آموزشی پایدار سازی و توسعه انجام شده است.

حسینی بیان کرد: حدود 30 درصد طرح‌های انجام شده طی 11 ماه گذشته توسط بانوان خراسان‌جنوبی اجرایی شده است.

وی خاطرنشان کرد: طرح‌های اشتغال‌زایی که توسط کمیته امداد برای مددجویان انجام می‌شود در زمینه اشتغال خرد، زود بازده و عام المنفعه است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان‌جنوبی در خصوص تسهیلات پرداخت شده برای اشتغالزایی، گفت: سقف تسهیلات پرداخت شده توسط امداد برای مشاغل خرد خانگی 30 میلیون تومان، خوداشتغالی 50 میلیون تومان و برای مددجویان امداد تا 80 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

حسینی بیان کرد: عمده طرح‌هایی که در حوزه اشتغال به ویژه برای بانون اجرایی می‌شود شغل‌هایی است که در خانه انجام شده و فرد در این شرایط در کنار کار خانه، تربیت فرزند و همسرداری به کسب درآمد و ایجاد شغل می‌پردازد.

وی به تفاوت طرح‌های اشتغال ایجاد شده برای زنان و مردان اشاره کرد و گفت: طرح‌های اشتغال اجرا شده برای زنان معمولا در خانه و برای مردان خارج از خانه است؛ مردان وقتی بیرون از خانه مشغول به کار هستند تمام تمرکزشان روی همان شغل است اما زنان سرپرست خانوار یا مجری طرح اشتغال وقتی در خانه مشغول به انجام مشاغل خانگی هستند در کنار آن به تربیت فرزند، خانه‌داری، همسرداری و سایر امور زندگی رسیدگی می‌کنند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: شاید طرح‌های اشتغال ایجاد شده برای زنان از نظر درآمد و سرمایه اولیه کم‌هزینه باشد اما در کنار آن رسیدگی به سایر امور زندگی نقش مهمی است که توسط زنان ایفا می‌شود.

فعالیت سه شرکت تعاونی زنان روستایی در خراسان جنوبی

وحید ضیائیان احمدی مدیر تعاون روستایی خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با خاورستان، از فعالیت سه شرکت تعاونی زنان روستایی در استان خبر داد و گفت: شرکت تعاونی زنان خراشاد، تعاونی الزهرا مود سربیشه و شرکت تعاونی زنان برون فردوس سه شرکت تعاونی است که توسط زنان استان تشکیل شده و اداره می‌شود.

وی افزود: محصولات تولیدی بانوان استان در حوزه‌های مختلف توسط این تعاونی‌ها به فروش می‌رسد.

م

بنابراین گزارش؛ زنان خراسان‌جنوبی هنر و جوهره لازم برای انجام مشاغل مختلف خانگی را داشته و در این راستا حرف‌های زیادی برای گفتن دارند چراکه آوازه هنرهای زنان خراسان‌جنوبی جهانی شده است. لازم است علاوه بر حمایت‌های بسیار خوب و قابل توجه نهادهای حمایتی از مشاغل خرد خانگی ایجاد شده برای بانوان، سایر نهادهای مسئول و متولی همکاری لازم را با زنان هنرمند خراسان‌جنوبی داشته باشند.

افزودن دیدگاه جدید

About text formats

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.